Szkoła Podstawowa w Rzepedzi

Uzależnienia od Internetu

W sieci uzależnień …

Drodzy Rodzice!


 Już trzyletnie dziecko lubi korzystać z komputera, który dostarcza mu zabawy, rozbudza ciekawość i emocje. Wielu rodziców cieszy się, że ich dziecko sprawnie porusza się w cyberprzestrzeni, ma rozrywkę i nie jest narażone na kontakt ze „złym towarzystwem”. Tymczasem ten wirtualny świat, oprócz dostarczania naszemu dziecku wiedzy,

rozrywki i ciekawych kontaktów z innymi, może stanowić także istotne zagrożenie. Dzieje się tak wówczas, gdy młody człowiek, czasami zupełnie przypadkowo, sięga po treści, do których nie jest przygotowany emocjonalnie, poznawczo i psychicznie. Mogą one wypaczać dopiero kształtujący się jego system norm i wartości, narazić na wirtualną agresję i przemoc oraz kontakt z ukrytymi w sieci pedofilami oraz różnego rodzaju sektami religijnymi czy grupami przestępczymi.

Zanim więc sytuacja wymknie się spod kontroli, warto już teraz zadbać o bezpieczne zasady korzystania z komputera.


Na czym polega uzależnienie od Internetu?


  • Uzależnienie od internetu jako kategoria diagnostyczna pojawiło się stosunkowo niedawno.
  • Uzależnienie to, podobnie jak uzależnienia od substancji chemicznych, wiąże się z utratą kontroli, czyli niemożnością powstrzymania się od korzystania z komputera, co niesie za sobą negatywne skutki dla osoby uzależnionej oraz dla jej otoczenia.
  • Od Internetu i gier komputerowych ludzie uzależniają się tak samo jak od alkoholu czy narkotyków.
  • Mechanizmy nałogu są identyczne jak w uzależnieniach chemicznych.

Od czego Twoje dziecko może się uzależnić?


Jak wskazują specjaliści, nastolatki w sieci najczęściej uzależniają się od:

·         Pornografii internetowej - nastolatki sięgają po strony o tematyce porno. Dziecko może się tu zetknąć z różnymi zaburzeniami i dewiacjami seksualnymi, takimi jak: pedofilia, skrajny ekshibicjonizm i inne.

·         Komunikacji internetowej – polega ona na uzależnieniu się od internetowych kontaktów społecznych. Nastolatki nawiązują nowe kontakty przez sieć, godzinami rozmawiając

z innymi użytkownikami Internetu. To powoduje, że później mają one duże problemy

z nawiązywaniem bezpośrednich relacji z osobami spoza sieci.

·         Sieci – nastolatek ma potrzebę ciągłego przebywania w Internecie i obserwowania, co się tam dzieje. Specyfika gier on-line ( sieciowych) polega na tym, iż przeciwnikiem dziecka nie jest komputer, lecz żywy człowiek. Za sprawą tego typu gier narasta w graczach poziom agresji, który zostaje rozładowany w świecie realnym.

·         Szumu informacyjnego - ( natłok informacji) nastolatek nie może oprzeć się pokusie

np. brania udziału w wielu listach dyskusyjnych,

·         Komputera – nastolatek nie musi w tym przypadku przebywać w Internecie, wystarczy,

że spędza czas przy komputerze, np. grając.

 

Jak rozpoznać pierwsze sygnały zagrożenie?


·         Nastolatek jest zafascynowany możliwościami Internetu, ma euforyczne poczucie więzi

z całym światem.

·         Internet staje się sposobem na poprawę nastroju i pozbycie się myśli o trudnych sprawach.

·         Zaczyna ograniczać kontakty z bliskimi na rzecz kontaktów wirtualnych.

·         Odczuwa rozdrażnienie przy próbach przerwania lub ograniczenia korzystania z Internetu.


Jak zapewnić dziecku bezpieczne korzystanie z komputera i Internetu?

10 porad


1.      Przyjrzyj się jakie strony i gry wybiera dziecko, ile czasu temu poświęca, jakie ujawnia emocje, kiedy musi zakończyć swój pobyt w Internecie.

2.      Poznaj treść każdej gry ( możesz skorzystać z wyszukiwarki na stronie www.pegi.info.pl)

3.      Zainstaluj program kontroli rodzicielskiej.

4.      Ustal zasady korzystania z gier – uzasadnij to racjonalnie.

5.      Porozmawiaj na temat zagrożeń, jakie może spotkać w sieci i sposobów ich unikania ( odsyłamy do www.dzieckowsieci.pl).

6.      Ucz dziecko krytycznego podejścia do informacji czytanych w sieci.

7.      Zapoznaj z kodeksem dobrego zachowania w Internecie ( www. sieciaki.pl).

8.      Ustal ramy czasowe korzystania z komputera ( maksymalnie 2 godz. z przerwami).

9.      Bądź konsekwentny. Stosuj zasadę – najpierw obowiązki, potem komputer.

10.  Pokaż inne formy spędzania wolnego czasu – porozmawiaj o korzyściach, zachęć

do kontaktu z rówieśnikami i rodziną.

Gdzie szukać pomocy?